Mindre salt kan gi mindre hjerte- og karsykdom
Minsket saltinntak kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom blant friske personer, viser en amerikansk studie som nylig er publisert i det vitenskaplige tidsskriftet British Medical Journal.
| Det er ofte mye salt i bearbeidet mat og ferdigretter. |
I to studier, en fra slutten av 80-åra og en fra begynnelsen av 90-åra, fikk to grupper amerikanske menn og kvinner med blodtrykk i øvre normalområde råd om å minske saltinntaket.
Personene i den ene gruppa minsket det daglige saltinntaket fra 9 gram/dag til ca. 6 gram/dag i gjennomsnitt, men personene i den andre gruppa minsket det daglige saltinntaket fra 11 gram/dag til ca. 8 gram/dag. Blodtrykket minsket, men bare i beskjeden grad i begge gruppene.
Nå, ti-femten år senere, har forskere registrert forekomsten av dødelige og ikke dødelige tilfeller av hjerte- og karsykdom blant personene som deltok i de to undersøkelsene. De fant at risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdom var 25-30 prosent lavere blant dem som hadde fått råd om å senke saltinntaket sammenlignet med personer som ikke hadde fått slike råd. De fant en gunstig effekt for både menn og kvinner, for yngre og eldre, og for normalvektige og overvektige.
Bekrefter at det er gunstig å minske saltinntaket
Resultatene viser at en reduksjon av saltinntaket med omtrent 30 prosent (ca. 3 gram/dag) over lang tid, kan gi en betydelig reduksjon i risikoen for hjerte- og karsykdom, på tross av at endringen i saltinntak bare hadde en beskjeden effekt på blodtrykket.
- Studien er et sterkt bidrag til dokumentasjonen om at det er gunstig å minske saltinntaket, også blant dem som ikke har høyt blodtrykk, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet.
Denne studien bekrefter resultatene fra tidligere finske, japanske og amerikanske befolkningsundersøkelser som viste en sammenheng mellom høyt saltinntak og økt risiko for hjerte- og karsykdom.
- Minsket saltinntak er gunstig for folkehelsen. Mesteparten av saltet kommer fra bearbeidet mat og ferdigretter. Det er derfor viktig at matvareindustrien bruker mindre salt i sine produkter. For den enkelte er det viktig å forsøke å identifisere de store saltkildene i sitt kosthold og bytte ut disse med varer med mindre salt. Så lenge vi ikke har obligatorisk merking av saltinnholdet i matvarer kan dette for mange bli en vanskelig øvelse. Derfor bør vi få merking av saltinnholdet i matvarer så snart som mulig, sier Rimestad.
Kilde: Helsedirektoratet